Wednesday, November 15, 2006

في شوارع القاهرة.. "تتجوزيني" ياهانيا



في شوارع القاهرة.. "تتجوزيني" ياهانيا

لافتة هانيا

"دى إيه حكايتها دى كل شوية الناس تيجى تقف تتفرج و تصورها بالموبايلات؟ -ده بيقولوا واحد دفع 35 ألف جنيه عشان يحطها هنا! دا أنا ممكن يدينى الفلوس دى وأنا أشيله - اللافتة - فوق دماغى و ألف بيها شوارع مصر"

هذه الكلمات العفوية البسيطة قالها حارس عقار هاله تواجد إعلان كبير مضيء بشارع وزارة الزراعة في منطقة الدقي وسط القاهرة فيه شعر وكلام مسجوع باللغة الإنجليزية من شخص ما لحبيبته، ويحتل اسم الحبيبة"هانيا" الخمس الأعلى من الإعلان، كما وحمل إعلان أخر أعلى كوبري المنيب بالجيزة أعلانا أضخم لنفس الشخص وعليه "تتجوزيني" بخلفية مليئة بالورود و على اليمين يدان متشابكتان.

تتجوزيني ياهانيا

المهم بعد ما شفت الإعلانين قلت أكيد إحساس حلو أنك تلاق واحد عايز يروح للعالم كله ويقوله أنه بيحبك وعايز يجوزك لأ ومش كدة وبس ودافع في الإعلان 35 ألف جنية مصري...

فكرت مع نفسي وقلت: الله الرومانسية دي حاجة جميلة قوي..بس يا ترى لو كان جبلي عربية بدلها هكون مبسوطة أكثر ولا إحساسي باللحظة الرومانسية أفضل.. أنا بكلمكم بصراحة يعني، وأعدت أسأل هل لحظات الرومانسية اليومين دول بقت مكلفة كدة، وهل المقاسي اللي بتجرى حولنا خلتنا بنحقر أو بنستهيف أي طريقة للتعبير عن المشاعر..

المهم عرفت أن "مجنون هانيا" بيشتغل في شركة إعلانات وهم عاملوا له خصم على الإعلان كبير قوي فيدوبك دفع حق تكلفة الطباعة..يعني حسبها برده " هذا نقلا عن أحد المدونين شري

No comments: